نماد سایت شرکت آرسس

آشنایی با رک (RACK) و کاربرد آن در شبکه

رک - RACK

آشنایی با رک (RACK) و کاربرد آن در شبکه

یکی از عمومی ترین تجهیزات زیر ساخت شبکه، رک ها هستند. Rack محفظه فلزی جهت نگهداری و محافظت از تجهیزات مختلف شبکه است؛ مانند کابل ، سوئیچ ، پچ پنل ، سرور ،تجهیزات مخابراتی، ups و … میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

Rack ها بر حسب نوع نصب به دو گروه اصلی زیر تقسیم می شوند:

1- Rack های دیواری

2- Rack های ایستاده

رک های دیواری

این گروه از RACK ها همانطور که از نامشان مشخص است، قابل نصب روی دیوار می باشند و بیشتر برای شبکه های کوچک و یا قسمتی از یک شبکه بزرگ ( با توجه به نقشه شبکه و توپولوژی انتخابی ) مورد استفاده قرار می گیرند.

Rack های دیواری را می توان از ابعاد مختلفی بررسی کرد.

1- ابعاد رک های دیواری

ابعاد Rack های دیواری اصلی ترین ویژگی برای انتخاب Rack مورد نظر می باشد. هر رک (دیواری یا ایستاده) دارای سه بعد می باشد. ارتفاع ، طول ، عرض

ارتفاع Rack ها با واحدی تحت عنوان یونیت Unit شناخته می شود. Rack های دیواری از این حیث دارای ارتفاع های 4 یونیت ، 5 یونیت ، 6 یونیت ، 7 یونیت ، 9 یونیت و 12 یونیت هستند.

طول Rack یا اصطلاحاً عمق رک که با توجه به ابعاد تجهیزاتی که قرار است در آن قرار بگیرند، تعیین میگردد. Rack های دیواری موجود در ایران دارای عمق های 30 ، 32 ، 35 ، 40 ، 45 و 60 سانتی متر هستند.

عرض Rack که مطابق با استاندارد باید 60 سانتی متر باشد ولی در بازار فعلی به خاطر کاهش دادن قیمت تمام شده رک ، رک هایی با عرض های کمتر ( در بازه 50 تا 60 سانتی متر) نیز تولید می شوند.

2- نوع درب رک

درب Rack های دیواری بطور کلی در سه نوع تمام شیشه ای ، شیشه ای با زوار فلزی و شیشه ای با فریم فلزی می باشند.

حال سوال اصلی که ممکن است برای خواننده این مطلب پیش آید این است که کدام یک از سه درب نسبت به سایر درب ها بهتر است ؟

در جواب می توان گفت که :

– درب تمام شیشه ای به راحتی شکسته می شود.

– به مرور زمان محل نصب قفل روی درب تمام شیشه ای گشاده شده و قفل Rack در جای خود می چرخد و دیگر درب Rack بسته نمی شود.

– لولا ها یا همان محور هایی که درب تمام شیشه ای را به بدنه Rack متصل نموده اند معمولا استاندارد نبوده و ممکن است به مرور زمان درب شیشه ای از جای خود خارج شده و بشکند، همچنین درب رک معمولاً از همان ابتدا نسبت به بدنه رک تراز نبوده و یا بعد از چند بار باز و بسته شدن ممکن است درب Rack از حالت تراز خارج شود.

خروج از نسخه موبایل